Fazeera Kahar
Short Profile
Dashboard +Follow

The site welcomes colorful and bright people! but if you are RIPPERS , SPAMMERS or HATERS , I will kick you out of my site ! Feel free to roam around !

Hot Clicks

Be My Friends


Memories



Big Claps

Template is 100% made by Fazeera Kahar
All rights reserved ® Fazeera Kahar 2011-2017


posted on Saturday, July 28, 2012 | Add comment [0]


Hye semua ! rasanya masih belum terlambat utk faz ucapkan . . .

         " SELAMAT BERPUASA "

untuk semua follower and readers blog faz ni kan . thanks for ur support kehh ;)
hari ni faz nak share sikit ilmu dgn korang . dalam bulan puasa ni tak salah utk kita kongsi ilmu kann ? sebenarnya ceritanya bermula cenggini . . . . . 

faz baru je dapat lens . order drp my classmates . then kononnya balik nak try la kat rumah . my sis cakap kalau nak try pun tunggu lepas berbuka . then faz tanya balik kat dia . " KENAPA ? TAK BOLEH EHH PAKAI LENS MASA PUASA ? " . my sis cakap . . . " BOLEH . TAK BATAL PONN . MAKRUH JEE " . Oh REALLY ? * terasa kurangnya ilmu aku ketika itu -.-

then faz merajinkan diri mengGOOGLE utk tahu hukum sebenar memakai lens time2 puasa nihh . 

Sah puasanya kerana mata bukanlah rongga yang terbuka. Perbuatan tersebut tidak membatalkan puasa .

Di dalam Kitab Fiqh al-‘Ibadat, muka surat 191:

Puasa orang yang memakai kanta sentuh atau contact lens tidak batal kerana ia tidak masuk ke perut dan bukan kategori makanan atau minuman. Dibolehkan juga menitikkan sebarang ubat mata atau telinga ketika berpuasa walaupun jika ia memasuki halkum. Ia bukan makan atau minum juga tidak termasuk makna makan atau minum. "

Berdasarkan ketetapan yang dibuat oleh Majma’ Feqah Islami dalam satu persidangannya, bahawa sesuatu yang dimasukkan ke dalam mata seperti titisan ubat tidak membatalkan puasa. Ia juga adalah pendapat yang pernah ditarjihkan oleh Ibn Taimiyyah.

Maka, tidak mengapa memakai contact lens ketika puasa. Walaupun ketika memakainya, ada cairan solution yang mungkin masuk dalam rongga mata. Ia bukannya makanan dan bukan minuman, dan tidak boleh disamakan dengannya pada hukum.


-ibnumustafa-



Labels:


Post a Comment